dcsimg

Schinus areira ( Asturian )

provided by wikipedia AST

El llamáu aguaribay nel centru de l'Arxentina (Schinus areira) ye un árbol de la familia de les anacardiacees, del xéneru conocíu como molles o árboles de la pimienta. Ye nativu d'América del Sur, onde crez de forma montesa nel centru y norte de la República Arxentina, dende la provincia de Córdoba hasta Jujuy. Pol so valor como ornamental introducióse en zones templaes y templaes de tol mundu. Otros nomes comunes: molle, molle del Perú (Catamarca), molle de Bolivia (Jujuy), molle de Castiella (Jujuy y Bolivia), gualeguay, pimientu, pimenteru, árbol de la pimienta, terebinto, pimientu del diañu, bálsamu, curanguay, mulli. En Méxicu, onde la especie ta amontesada, los sos nomes comunes inclúin: pirul, arbol del Perú, molle, peloncuahuite, copalastle.

Carauterístiques

S. areira ye un árbol perenne, de porte medianu o grande, algamando los 10 a 15 m d'altor; el fuste ye gruesu, de 80 a 100 cm de diámetru, cubiertu por corteza pardogrisácea, dacuando acoloratada, escamosa, trescalada d'una resina bien fragante. La copa ye de forma globosa y con ramasca colgante, similar al de los sauces (Salix spp.), delgáu y glabro. Les fueyes son compuestes, alternes, de normal imparipinnaes pero dacuando paripinnaes, d'ente 15 y 25 cm de llargu, allugaes en ramillas péndulas alternes; caúna amuesa 7 a 16 pares de foliolos subcoriáceos, lliniales a llanceolaos, casi sésiles, col marxe llixeramente dentáu. Ante la abrasión despiden un fuerte arume a trementina.

Ye dioico. A mediaos de primavera produz inflorescencies bien ramificaes en forma de panículas terminales o axilares, llargues, péndulas, formaes por floros pequeños de color verde maciu, ablancazáu o amarellentáu. D'éstos fórmense drupes globoses, de tonalidá acoloratada, cola mota persistente; son comestibles teniendo un sabor al empar duce y picante al que deben el so nome, bien arumosos. Contienen una grana ovoide, de color mariellu o pardu. Consumíos poles aves, esvalixar por ornitocoria.

Hábitat y dispersión

 src=
Caña infestada por áfidos.

El aguaribay crez con gran velocidá y afaise con facilidá a suelos bien distintos, anque nun tolera'l anegamiento nin la alcalinidad estrema. Ye resistente a la seca y a les xelaes, anque los exemplares xuveniles pueden carecer los estremos de fríu. Ye fotófilu. Llántase de normal de grana.

 src=
Inflorescencia

L'alcohol presente nes fueyes y frutos inhibe la crecedera d'otres plantes a la so solombra, esto ye, presenta alelopatía.

Usu

Pola so vasta copa apreciar en xardinería, anque ye descomanadamente grande pa usu urbanu, salvu en parques o predivos abiertos. El frutu consúmese como sucedaneu de la pimienta, y na cocina llatinoamericana tien llugar específicu.

Emplégase tamién l'aceite esencial llográu de los frutos, de color mariellu ambarino y golor acre; los principales ingredientes d'ésti son el carvacrol, el felandreno, el formiato de 3-metilpentanol y el terpineol.

La resina, conocida antaño como mastix americana, usábase como purgante. De la corteza y les fueyes arumoses preparábense emplastos pa les úlceras ya hinchadures cutanees; tomáu en decocto, atribúyense-y propiedaes emenagogas.

Nel so Crónica del Perú, escrita ente los años 1540 y 1550, el cronista de la Conquista Pedro de Cieza de Llión dedica un capítulu (CXII) sobre esti árbol y el so usu ente los antiguos peruanos, como'l llogru d'un beberaxu alcohólicu y otros productos: "D'una fruta bien menudo que cría esti árbol faen vinu o beberaxu bien bonu, y vinagre; y miel farto bona, con non más de desfaer la cantidá que quieren desta fruta con agua en dalguna vasía, y puesta al fueu, dempués de ser gastada la parte perteneciente, queda convertida en vinu o en vinagre o en miel, según ye'l cocimientu" (Cieza de Llión, 1984, p. 380).

Taxonomía

Schinus areira describióse por Carlos Linneo y espublizóse en Species Plantarum 1: 389. 1753.[1]

Sinonimia
  • Schinus molle var. areira (L.) DC. [2]

Ver tamién

Referencies

  1. «Schinus areira». Tropicos.org. Missouri Botanical Garden. Consultáu'l 1 de febreru de 2013.
  2. Schinus areira en PlantList/

Bibliografía

  1. Demaio, Pablo; Karlin, Ulf Fola; Medina, Mariano. Árboles Nativos del Centru d'Arxentina. 2002, 1ª ed. 210 pp. ISBN 950-9725-51-X

Otres bibliografíes

  1. Arrillaga de Maffei, B., G. Ziliani & J. Ren. 1973. Anacardiacees d'Uruguái. Bol. Fac. Agron. Univ. Republ. (Montevideo) 126: 1–30.
  2. Martinez Crovetto, R. 1963. Bonplandia (Corrientes) 1: 227–244.
  3. Munoz, J. d. D. 1990. Anacardiaceae. 1–84. In G. F. Bocquet & M. R. Crosby (eds.) Fl. Paraguay. Conservatoire et Jardin botaniques de la Ville de Genève; Missouri Botanical Garden, Geneva; St. Louis.
  4. Zuloaga, F. O., O. Morrone, M. J. Belgrano, C. Marticorena & Y. Marchesi. (eds.) 2008. Catálogu de les Plantes Vasculares del Conu Sur (Arxentina, Sur de Brasil, Chile, Paraguay y Uruguái). Monogr. Syst. Bot. Missouri Bot. Gard. 107(1): i–xcvi, 1–983; 107(2): i–xx, 985–2286; 107(3): i–xxi, 2287–3348.

Referencies

  • Hieronymus, G. (1882). Plantae Diaphoricae Florae Argentinae. Buenos Aires: Kraft.
  • Cieza de Llión P.

de (1984). La Crónica del Perú. (Edición de Manuel Ballesteros). Madrid: Historia 16.

Enllaces esternos

Cymbidium Clarisse Austin 'Best Pink' Flowers 2000px.JPG Esta páxina forma parte del wikiproyeutu Botánica, un esfuerciu collaborativu col fin d'ameyorar y organizar tolos conteníos rellacionaos con esti tema. Visita la páxina d'alderique del proyeutu pa collaborar y facer entrugues o suxerencies.
license
cc-by-sa-3.0
copyright
Wikipedia authors and editors
original
visit source
partner site
wikipedia AST

Schinus areira: Brief Summary ( Asturian )

provided by wikipedia AST
Schinus areira

El llamáu aguaribay nel centru de l'Arxentina (Schinus areira) ye un árbol de la familia de les anacardiacees, del xéneru conocíu como molles o árboles de la pimienta. Ye nativu d'América del Sur, onde crez de forma montesa nel centru y norte de la República Arxentina, dende la provincia de Córdoba hasta Jujuy. Pol so valor como ornamental introducióse en zones templaes y templaes de tol mundu. Otros nomes comunes: molle, molle del Perú (Catamarca), molle de Bolivia (Jujuy), molle de Castiella (Jujuy y Bolivia), gualeguay, pimientu, pimenteru, árbol de la pimienta, terebinto, pimientu del diañu, bálsamu, curanguay, mulli. En Méxicu, onde la especie ta amontesada, los sos nomes comunes inclúin: pirul, arbol del Perú, molle, peloncuahuite, copalastle.

license
cc-by-sa-3.0
copyright
Wikipedia authors and editors
original
visit source
partner site
wikipedia AST

Schinus areira ( Spanish; Castilian )

provided by wikipedia ES

El llamado aguaribay en el centro de la Argentina (Schinus areira) es un árbol de la familia de las anacardiáceas, del género conocido como molles o árboles de la pimienta. Es nativo de América del Sur, donde crece de forma silvestre en el centro y norte de la República Argentina, desde la provincia de Córdoba hasta Jujuy. Por su valor como ornamental se ha introducido en zonas templadas y cálidas de todo el mundo. Otros nombres comunes que recibe son: molle o pimiento atacameño (Chile), molle del Perú (Catamarca), molle de Bolivia (Jujuy), molle de Castilla (Jujuy y Bolivia), gualeguay, pimiento, pimentero, árbol de la pimienta, terebinto, pimiento del diablo, bálsamo, curanguay y mulli. En México, donde la especie está asilvestrada, sus nombres comunes incluyen: pirul, árbol del Perú, molle, peloncuahuite y copalastle. Debido a que el fruto se consume como sucedáneo, o reemplazo de la pimienta, en las provincias del centro de la Argentina se lo denomina falso pimiento, y en la cocina latinoamericana tiene lugar específico.

 src=
Frutos maduros (rojos) del árbol en cuestión

Características

S. areira es un árbol perenne, de porte mediano o grande, alcanzando los 10 a 15 m de altura; el fuste es grueso, de 80 a 100 cm de diámetro, cubierto por corteza pardogrisácea, a veces rojiza, escamosa, impregnada de una resina muy fragante. La copa es de forma globosa y con ramaje colgante, similar al de los sauces (Salix spp.), delgado y glabro. Las hojas son compuestas, alternas, normalmente imparipinnadas pero a veces paripinnadas, de entre 15 y 25 cm de largo, ubicadas en ramillas péndulas alternas; cada una muestra 7 a 16 pares de folíolos subcoriáceos, lineares a lanceolados, casi sésiles, con el margen ligeramente dentado. Ante la abrasión despiden una fuerte fragancia a trementina.

Es dioico. A mediados de primavera produce inflorescencias muy ramificadas en forma de panículas terminales o axilares, largas, péndulas, formadas por floros pequeños de color verde pálido, blanquecino o amarillento. De estos se forman drupas globosas, de tonalidad rojiza, con el cáliz persistente; son comestibles teniendo un sabor a la vez dulce y picante al que deben su nombre, muy aromáticos. Contienen una semilla ovoide, de color amarillo o pardo. Consumidos por las aves, se dispersa por ornitocoria.

Hábitat y dispersión

 src=
Rama infestada por áfidos.

El aguaribay crece con gran velocidad y se adapta con facilidad a suelos muy distintos, aunque no tolera el anegamiento ni la alcalinidad extrema. Es resistente a la sequía y a las heladas, aunque los ejemplares juveniles pueden padecer los extremos de frío. Es fotófilo, alcanilófilo y freatófilo. Se planta normalmente de semilla.

 src=
Inflorescencia

El alcohol presente en las hojas y frutos inhibe el crecimiento de otras plantas a su sombra, es decir, presenta alelopatía. Su distribución abarca desde el centro oeste de Argentina, hacia el norte. Centro y norte de Chile, Paraguay, Sur de Brasil y Uruguay. En general abarca la zona Chaqueña occidental y de la Prepuna[1]

Uso

Por su vasta copa se lo aprecia en jardinería, aunque es excesivamente grande para uso urbano, salvo en parques o predios abiertos. El fruto se consume como sucedáneo de la pimienta, y en la cocina latinoamericana tiene lugar específico.

Se emplea también el aceite esencial obtenido de los frutos, de color amarillo ambarino y olor acre; los principales ingredientes de este son el carvacrol, el felandreno, el formiato de 3-metilpentanol y el terpineol.

La resina, conocida antaño como mastix americana, se usaba como purgante. De la corteza y las hojas aromáticas se preparaban emplastos para las úlceras e hinchazones cutáneas; tomado en decocto, se le atribuyen propiedades emenagogas.

En su Crónica del Perú, escrita entre los años 1540 y 1550, el cronista de la Conquista Pedro de Cieza de León dedica un capítulo (CXII) sobre este árbol y su utilización entre los antiguos peruanos, como la obtención de un brebaje alcohólico y otros productos: "De una fruta muy menuda que cría este árbol hacen vino o brebaje muy bueno, y vinagre; y miel harto buena, con no más de deshacer la cantidad que quieren desta (sic) fruta con agua en alguna vasija, y puesta al fuego, después de ser gastada la parte perteneciente, queda convertida en vino o en vinagre o en miel, según es el cocimiento" (Cieza de León, 1984, p. 380).

Taxonomía

Schinus areira fue descrita por Carlos Linneo y publicado en Species Plantarum 1: 389. 1753.[2]

Sinonimia
  • Schinus molle var. areira (L.) DC.[3]

Referencias

Bibliografía

  1. Demaio, Pablo; Karlin, Ulf Ola; Medina, Mariano. Árboles Nativos del Centro de Argentina. 2002, 1.ª ed. 210 pp. ISBN 950-9725-51-X.
license
cc-by-sa-3.0
copyright
Autores y editores de Wikipedia
original
visit source
partner site
wikipedia ES

Schinus areira: Brief Summary ( Spanish; Castilian )

provided by wikipedia ES

El llamado aguaribay en el centro de la Argentina (Schinus areira) es un árbol de la familia de las anacardiáceas, del género conocido como molles o árboles de la pimienta. Es nativo de América del Sur, donde crece de forma silvestre en el centro y norte de la República Argentina, desde la provincia de Córdoba hasta Jujuy. Por su valor como ornamental se ha introducido en zonas templadas y cálidas de todo el mundo. Otros nombres comunes que recibe son: molle o pimiento atacameño (Chile), molle del Perú (Catamarca), molle de Bolivia (Jujuy), molle de Castilla (Jujuy y Bolivia), gualeguay, pimiento, pimentero, árbol de la pimienta, terebinto, pimiento del diablo, bálsamo, curanguay y mulli. En México, donde la especie está asilvestrada, sus nombres comunes incluyen: pirul, árbol del Perú, molle, peloncuahuite y copalastle. Debido a que el fruto se consume como sucedáneo, o reemplazo de la pimienta, en las provincias del centro de la Argentina se lo denomina falso pimiento, y en la cocina latinoamericana tiene lugar específico.

 src= Frutos maduros (rojos) del árbol en cuestión
license
cc-by-sa-3.0
copyright
Autores y editores de Wikipedia
original
visit source
partner site
wikipedia ES

Schinus areira ( Vietnamese )

provided by wikipedia VI

Schinus areira là một loài thực vật có hoa trong họ Đào lộn hột. Loài này được L. miêu tả khoa học đầu tiên năm 1753.[1]

Hình ảnh

Chú thích

  1. ^ The Plant List (2010). Schinus areira. Truy cập ngày 19 tháng 9 năm 2013.

Liên kết ngoài


Bài viết liên quan đến Họ Đào lộn hột này vẫn còn sơ khai. Bạn có thể giúp Wikipedia bằng cách mở rộng nội dung để bài được hoàn chỉnh hơn.
license
cc-by-sa-3.0
copyright
Wikipedia tác giả và biên tập viên
original
visit source
partner site
wikipedia VI

Schinus areira: Brief Summary ( Vietnamese )

provided by wikipedia VI

Schinus areira là một loài thực vật có hoa trong họ Đào lộn hột. Loài này được L. miêu tả khoa học đầu tiên năm 1753.

license
cc-by-sa-3.0
copyright
Wikipedia tác giả và biên tập viên
original
visit source
partner site
wikipedia VI